Адаптація дитини до ЗДО

 

         Адаптація - це пристосування організму до нових умов, в даному випадку до закладу дошкільної освіти. Не всі діти з цим добре справляються. Зміни в способі життя дитини часто позначаються на його психічному і фізичному здоров'ї.

            Лікарі та психологи виділяють 3 ступеня адаптації: легку, середню і важку.

1. Легка адаптація. Зміни в поведінці дитини спостерігаються протягом 20-30 днів. Відзначається незначне зниження апетиту, яке відновлюється протягом 2-х тижнів. Вдома сон дитини не порушений, емоціональний стан, мовленнєва активність, взаємини з дітьми нормалізуються протягом 10-20 днів; взаємини з дорослими майже без змін, рухова активність не знижується, гострих захворювань в цей період адаптації не виникає. Легка адаптація спостерігається у дітей з благополучним анамнезом і хорошим станом здоров'я.

2. Адаптація середньої тяжкості . Зміни в поведінці і загальному стані дитини виражені яскравіше і довше. Сон і апетит відновлюються тільки через 20-40 днів, настрій нестійкий протягом місяця, значно знижується активність: малюк стає плаксивою, малорухливим, не прагне досліджувати нове оточення, не користується набутими раніше навичками мовлення. Всі ці зміни тримаються до 1,5 місяців. Діти можуть хворіти на ГРВІ.

3. Важка адаптація. Особливу тривогу викликає стан важкої адаптації. Вона може тривати від 2 - 6 місяців. Дитина починає довго і важко хворіти, одне захворювання майже без перерви змінює інше, захисні сили організму підірвані і вже не виконують свою роль - не захищають організм від численних інфекційних агентів, з якими йому постійно доводиться стикатися. Це несприятливо позначається на фізичному і психічному розвитку малюка. Інший варіант перебігу важкої адаптації: незвична поведінка дитини настільки важко виражена, що межує з невротичним станом. Апетит знижується сильно і надовго, у дитини може виникнути стійка відмова від їжі або невротична блювота при спробі його нагодувати. Малюк погано засинає, скрикує і плаче уві сні, прокидається зі сльозами. Сон чуйний, короткий. Під час неспання дитина пригнічена, не цікавиться навколишнім, уникає інших дітей або агресивна по відношенню до них; постійно плаче або байдужа, нічим не цікавиться, судорожно стискає в кулачку свою улюблену домашню іграшку або носову хустинку. Таким дітям рекомендується призупинити відвідування ДНЗ, так як це несе шкоду стану здоров'я дитини.

Фактори, від яких залежить адаптація дітей до ДНЗ

1.    Вік дитини. Особливою уразливі діти з 1 року до 3 років, оскільки саме в цей період малюкові дуже важко «відірватися» від мами. Діти 2-3 років відчувають страх перед незнайомими людьми і новими ситуаціями спілкування. Ці страхи - одна з причин ускладненої адаптації дитини до ясел. Нерідко побоювання нових людей і ситуацій призводить до того, що дитина  стає більш збудливою, плаксивою, віна частіше хворіє. Бажано щоб початок відвідування ЗДО не збігався з епікрізіснимі термінами: 1.3р ., 1.6 р ., 1.9 р , 2.3 р ., 2.6 р ., 2.9 г ., 3 р .

2.    Стан здоров'я і рівень розвитку дитини.

Здоровий, фізично розвинений малюк має кращі можливості адаптації. Нервово і соматично ослаблені, швидко стомлюються, мають поганий сон і апетит діти, гірше справляються з труднощами адаптаційного періоду, у них виникають стресові стани і як наслідок вони часто хворіють.

3. Індивідуальні особливості дитини. Тип нервової системи, тип темпераменту, стиль емоційного реагування на введення дорослими заборон, норм і правил.

4. Батьківська опіка. Почуття залежності від батьків, контакт з матір'ю, сила прихильності до неї, наявність навичок слухняності.

5. Сформованість навичок спілкування з однолітками і дорослими. Бажання у дитини спілкуватися тільки з близькими родичами, очікування їх уваги і ніжності або потреба спілкуватися не тільки з близькими, а й з іншими дорослими і дітьми для отримання пізнавальної інформації та активної самостійної діяльності.

6. Сформованість умінь і навичок самообслуговування. Уміння самостійно їсти, одягатися, роздягатися, повідомляти про свої фізіологічні потреби. Сформованість цих навичок забезпечує дитині самостійність і певну незалежність від дорослих.

7. Біологічні фактори. Токсикози і захворювання матері в період вагітності, ускладнення при пологах і захворювання дитини в перші 3 місяці життя, часті захворювання до вступу в ЗДО.

8. Соціальні фактори.   Умови життя дитини в сім'ї, режим дня, вміння грати з іграшками. Дезадаптацію створюють емоціональний клімат в родині, конфлікти між батьками, стиль виховання в сім'ї, ставлення батьків до ЗДО.

Рекомендації які допоможуть полегшити і прискорити адаптацію дитини до ЗДО

1. Зміцнювати імунітет дитини, проводити загартовування;

2.Привчати малюка до самообслуговування, вмінню самостійно споживати їжу;
3. Вчити охайності і акуратності, привчати до щоденного виконання гігієнічних процедур;

4. Поступово вводити дитину в життя дитячого саду;

5. Коригувати режим дня дитини, наближаючи його до режиму дитячого садка;

6. Вчити дитину грати самостійно;

7. Водити дитину на дитячий майданчик і вчити спілкуватися з іншими дітьми;

8. Взаємодіяти з вихователем;

9. Батькам, не демонструвати емоційне занепокоєння з приводу розлуки з дитиною;

10.Після відвідування садочка намагайтеся більше часу проводити з дитиною. Використовуйте методи тілесної терапії (беріть дитину на руки, обіймайте, погладжуйте); розповідайте казки, співайте колискові перед сном; слухайте спокійну музику; грайте в ігри-забави, пальчикові ігри; організуйте з малюком цікаві, заспокійливі заняття з водою, піском, сюжетні ігри, малювання пальцями на великих аркушах паперу, за допомогою настільного театру покажіть йому сценки з казки та інше.

Показники закінчення адаптаційного періоду

- Бадьорий, спокійне, веселий настрій дитини в момент розставання і зустрічей з батьками;

- Урівноважене настрій протягом дня, позитивне ставлення до пропозицій дорослих, спілкування з ними за власною ініціативою;

- Уміння спілкуватися з однолітками, не конфліктувати;

- Самостійність;

- Спокійний денний і нічний сон;

- Стабільне, позитивний стан здоров'я.