Заняття


 Інформація для батьків та педагогів

Інтернет, гаджети та діти дошкільного віку (4-6 років):

найпоширеніші форми використання та вплив на дітей

 

Діти дошкільного віку найчастіше використовують Інтернетдля перегляду відео чи для онлайн-гри. Вони можуть це зробити за допомогою комп’ютерів, мобільних телефонів, планшетів, телевізорів та інших пристроїв. Звичайно, що і для дітей дошкільного віку існують свої небезпеки в Інтернеті, хоча їх і не так багато, як для старших дітей. Це пояснюється тим, що молодші діти найчастіше використовують гаджет та Інтернет у присутності когось з дорослих.

Частим питанням є те - скільки дитині можна бути перед екраном.Педіатри не рекомендують дорослим дозволяти дітям від 2 до 5 років знаходитись понад годину в день перед екраном. Після 6 років рекомендовано  дорослим  налаштовувати  екранний  час  так,  щоб  він не перевищував півтори години на день. Варто переконатись, що домовленості з дитиною не впливають негативно на фізичну активність або сон дитини.

Важливо пам’ятати, що існує вплив гаджетів та Інтернету на розвиток

дитини, особливо у ситуаціях, коли час перед екраном ненормований. Відомо, що діти найкраще вивчають мову, коли спілкуються з дорослими, які взаємодіють з ними. Є дослідження, які показують, що діти, які багато проводять часу перед екраном, у початковій школі гірше виконують тести на читання і можуть виявляти дефіцит уваги.

Блакитне світло екранів також має вплив на організм дитини- воно пригнічує мелатонін, що впливає на сон.

Перегляд відео чи онлайн-гра за допомогою будь-якого гаджету підтримує мозок та тіло в активному стані. Слід звернути увагу на те, що планшет чи смартфон має більший вплив, оскільки екран (блакитне світло) знаходиться ближче до обличчя дитини.

Варто звернути увагу, що онлайн-ігри часом містять сцени насильства та агресії. Діти, які грають у більш жорстокі онлайн-ігри, частіше проявляють агресивну поведінку, мають агресивні думки та почуття. Якщо дитина має надмірний час онлайн, замість того, щоб провести його з друзями, то такі діти часто мають проблеми з соціальною комунікацією.

Також екранний час має свої недолікиу тому, що діти дошкільного віку, помітивши інформацію, яка їх чимось зацікавила, можуть її повторювати, не розуміючи сенс. Це стосується і відео на YouTube чи реклами на телебаченні.

 

Для того, щоб дитина отримала максимальну користь від досвіду використання гаджету та Інтернету,  важливо  говорити  та  навчати дитину онлайн-безпеці, оскільки від цього  залежить  захист  дитини від ризикованого контенту та невідповідного змісту, який маленький користувач може випадково побачити. З віком цікавість та можливість пізнання Інтернету зростає, що збільшує кількість небезпек для дитини в онлайн-просторі. Тож необхідно починати говорити з дитиною про власну безпеку в Інтернеті з того моменту, як тільки дорослі дають телефон чи планшет. Онлайн-простір змінюється та з’являються нові ризики, а злочинці знаходять нові шляхи досягнення власних цілей, тож варто говорити з дитиною про те, як себе захистити в Інтернеті, в кожному віці.


Поширені онлайн-ризики, з якими можуть зустрітись діти дошкільного віку

(4-6 років) та ознаки, що дитина потрапила під вплив шкідливого контенту

 

Поширені онлайн-ризики, з якими можуть зустрітись діти дошкільного віку поділяються на такі категорії:

Матеріали: ці ризики включають вміст, який викликає у дітей відчуття засмучення,  огиди  чи            незручності.  Прикладами  є          сексуальний  вміст у фільмах та іграх, порнографія, насильство, зображення жорстокого поводження з тваринами або програми, які призначені для старших дітей.

Важливо звернути увагу саме на контент, з яким діти можуть зустрітись в Інтернеті без власного бажання (наприклад, через рекламу чи під час автоматичного перемикання відео).

 

Шкідливим контентом вважається той, який зображає:

-  удушення ігри з задухою, утопленням або підвішуванням, поїдання неїстівних предметів;

-  використання зброї;

-  вживання небезпечних предметів і речовин, які не є продуктами харчування і можуть викликати отруєння або іншим способом завдати шкоди здоров’ю;

-  дії, які в результаті можуть призвести до обморожень, опіків чи ударів струмом;

-  нанесення собі травм або каліцтв;

-  нанесення травм або каліцтв іншим, наприклад, раптовий удар;

-  небезпеку без заподіяння фактичної фізичної шкоди – погрози зброєю або вибухівкою, інсценування дзвінка в поліцію або пограбування, інсценування викрадення;

-  розіграші, що викликають серйозні емоційні потрясіння, - інсценування смерті або самогубства, насильства, наміри батьків (опікуна) кинути дитину, психологічне насильство (образи, приниження) стосовно дитини;

   -  інструкцію, як створити вибуховий пристрій;

   -  насильство – зображення справжніх бійок або інших епізодів насильства;

   -  рекламу, вживання, виготовлення наркотичних речовин;

   -  позитивне ставлення до харчових розладів;

   -  порнографічні матеріали.

Згідно з дослідженням «Сексуальне насильство над дітьми та сексуальна експлуатація дітей в Інтернеті в Україні» - більшість дітей вперше побачили сексуальний контент у віці 7-13 років, хоча є опитані, що мали таку зустріч ще у дошкільному періоді. Важливо: час знайомства із сексуальними матеріалами омолоджується наряду із початком користування Інтернетом  та реєстрацією у соцмережах.

 

Згода: сюди входить підписання згоди з умовами (наприклад, використання ресурсу),е про які діти не знають чи не розуміють, що це означає. Наприклад, діти випадково можуть натиснути кнопку, яка дозволяє бізнесу надсилати їм невідповідні маркетингові повідомлення або збирати дані користувачів цього пристрою.

Або діти завантажують безкоштовну версію гри, яка через певний час стає платною, якщо до акаунта прив’язана банківська картка, то можуть автоматично зніматись з неї кошти. Наприклад, якщо дитина грає в онлайн- ігри на батьківському телефоні.

Контакт: це включає спілкування з людьми, яких діти не знають. Наприклад, дитина може скористатися додатком для спілкування та випадково зателефонувати незнайомцю (наприклад, зателефонувати комусь зі списку друзів у профілі когось з батьків). Або може грати в онлайн-гру, де є можливість спілкуватись по аудіозв’язку.

 

Коли дитина зустрічається з онлайн-ризиками, то змінюється її поведінка та з’являються додаткові ознаки впливу ризикованої взаємодії в Інтернеті:

 

      - порушення режиму сну - нічні кошмари, які раніше не проявлялись, безсоння;

      - страх залишатись наодинці;

      - порушення харчової поведінки - відсутність апетиту;

      - фізіологічні зміни, наприклад, нетримання сечі;

      - зміна психологічного стану - дитина налякана, неспокійна, тривожна;

    - поява нової лексики (найчастіше, сексуалізованої чи ненормативної), яку дитина не могла почути від свого оточення.

Важливо, щоб дитина, зустрівшись з онлайн-ризиком чи шкідливим контентом, одразу розповіла про це дорослому, якому довіряє, наприклад, батькам чи  вихователю,  старшому  брату  чи  старшій  сестрі.  Це  одне з головних правил онлайн-безпеки для дітей дошкільного віку. Тому побудова вихователями довірливих стосунків з дітьми є передумовою безпеки дітей дошкільного віку.

 

 


Рекомендації щодо безпеки

дітей дошкільного віку (4-6 років) в Інтернеті

 

           Правила безпечної поведінки в Інтернеті для дітей дошкільного віку:

1. Не розповсюджувати особисті дані (адресу проживання, місце навчання, номер мобільного телефону, інформацію про батьків) в Інтернеті.

2. Якщо трапилась неприємна ситуація, то варто звернутись  по допомогу до дорослих, кому дитина довіряє (батьки, старший брат чи старша сестра, вихователь у садочку).

3. Не зустрічатись з тими, кого ми знаємо тільки онлайн - незнайомець завжди залишається незнайомцем.

4. Не відповідати на повідомлення, які є неприємними.

5. Розповісти батькам, якщо хтось надсилає чи говорить неприємні слова.

6. Ні з ким не ділитись своїм паролем до гаджету чи додатку.

7. Перед завантаженням нового додатку слід запитати дозволу у батьків.

 

Що вихователь може порадити зробити батькам дітей вже сьогодні:

Порекомендуйте батькам самостійно переглянути соціальний ролик щодо онлайн-безпеки дітей: https://youtu.be/e-vsl2Xr5Cw

 

А також переглянути інформаційне відео щодо особливостей Інтернет- безпеки дітей дошкільного віку:

https://www.youtube.com/watch?v=xYgSy-om-d0w&t=9s&ab_channel=DialogHub

 

Технічні налаштування:

     -  На пристроях вимкнути можливість пошуку через диктування.

     -  Встановити батьківський контроль на всіх гаджетах, якими користується дитина. Це можна зробити через налаштування смартфону чи браузера, а також за допомогою встановлення програми Kidslox чи Google Family Link.

  - Для безпечного користування дітьми Інтернетом рекомендовано встановити YouTube Kids - це спеціальний формат звичного ютуба, який націлений саме на онлайн безпеку дітей під час перегляду мультфільмів чи відео, а також Safe Search Kids для безпечного пошуку в Інтернеті.

   - Встановити паролі на гаджети, які будуть відомі тільки дорослим. Таким чином дитина не зможе використовувати гаджет та додатки без відома батьків.

  - Встановити ліміт часу на гаджетах чи у додатках. Вони самостійно виключаться, коли пройде встановлений час.

     - У налаштуваннях онлайн-ігор обмежити комунікацію незнайомців з дитиною.

   - Встановити батьківський контроль на всіх гаджетах, які є вдома: на смарттелевізорі, ігровій приставці, локальному комп’ютері.

    -  Всі ці правила мають діяти серед всіх членів родини, з якими дитина проводить час.

 

Поради по створенню безпечного онлайн-простору для дитини:

   - Необхідно створити та обговорити з дитиною зони, де можна вдома використовувати гаджет, а де - ні, наприклад, заборона відвідувати ванну кімнату з телефоном.

    - Пам’ятайте, що дитина дошкільного віку може бути в Інтернеті тільки у присутності дорослих.

   - Якщо у родині є старші діти, то варто поговорити з ними про те, що вони можуть показувати брату чи сестрі в смартфоні, до чого залучати в Інтернеті, а що є забороненим.

    - Рекомендуємо не позначати геолокацію місць, де дитина навчається, відвідує додаткові заняття, а також місця вашого проживання, оскільки це може загрожувати безпеці дитини.

  - Не варто викладати фотографії дітей під час спортивних занять чи на відпочинку у купальнику чи оголеними, оскільки це може привернути увагу злочинців.

  - Дорослим необхідно пам’ятати, що як тільки матеріали опинились в Інтернеті, назавжди втрачається контроль над ними. Будь-який користувач може використати ці матеріали для своїх цілей.

   - Як тільки батьки дозволяють дитині користуватись телефоном, ноутбуком, планшетом чи комп’ютером, то важливо одразу розпочати бесіду щодо того, як довго та коли донька чи син можуть використовувати пристрій, а також пояснити основні правила Інтернет безпеки (надані вище у цьому розділі).

   - Рекомендуємо батькам створювати спільний інформаційний простір з дитиною за допомогою перегляду фільмів чи соціальних роликів, спільних онлайн-ігор чи прочитання статей на тему онлайн-безпеки.

 

Хто може допомогти, якщо дитина потрапила у ризиковану ситуацію в Інтернеті?

 

Отримати додаткову інформацію про онлайн-ризики, шкідливий контент та як діяти в таких ситуаціях через Урядову консультаційну лінію з питань безпеки дітей в Інтернеті - 1545 (далі обрати 3)- анонімно, цілодобово, безкоштовно

Отримати додаткову інформацію про онлайн-ризики і як діяти в таких ситуаціях через чат-бот проєкту #stop_sexтинг у Телеграмі - @StopSex- tingBot

 

Звернутись до кіберполіції у випадках шантажу, розбещення, надсилання чи демонстрації дитині матеріалів, які зображають сексуальне насильство (порнографічні матеріали) - https://ticket.cyberpolice.gov.ua/