«Виховання гуманних почуттів

і відносин у дошкільнят»

З перших кроків дитина починає вибудовувати свої   відносини з навколишнім світом. У міру дорослішання ці   відносини   зазнають ті чи інші зміни.

Щоб дитина могла осмислено орієнтуватися в світі, що змінюється дорослих, вона повинена навчиться вибудовувати свої   відносини   з цим світом на правовій основі, що враховує   гуманістичні  традиції розвитку людського суспільства.

А. В. Запорожець звертаючи увагу на факти порушення дітьми правил поведінки, відзначав, що «дошкільнята   нерідко надходять всупереч вимогам   педагога не тому, що не знають або не хочуть їх виконувати, а тому, що не орієнтуються на однолітків, не звертають уваги на їх стан, що виникають труднощі, на їх потреби і інтереси ».

Це положення має принципове значення для організації процесу морального   виховання дошкільнят: першочерговим ставиться завдання формування у них   гуманних почуттів по відношенню до однолітків, які спонукали до морально цінних вчинків. Формування ж уявлень про норми і правила поведінки, вимоги   педагога   зв'язується з роз'ясненням укладеної в них моральної цінності з орієнтацією на прояв доброзичливого   ставлення до оточуючих.

Своєчасне виявлення негативних змін у поведінці дитини дозволяє допомогти йому подолати виниклі труднощі в спілкуванні з   вихователем   і однолітками і не дати розвинутися сталого емоційного неблагополуччя. Причому в цьому випадку мова йде не про корекцію, а про профілактику неслухняності дитини в певній ситуації, правило, є ознакою наміченої відчуженості його у  взаєминах з вихователем і дітьми групи.

участь   вихователя   у встановленні доброзичливих   відносин   між конкретною дитиною та іншими дітьми групи допоможе їй повернути душевну рівновагу, відчути радість від спільної діяльності, самому організувати змістовну і цікаву для інших дітей діяльність. А це, в свою чергу, буде сприяти тому, що дитина швидше опанує необхідними навичками, навчиться досягати поставленої мети.

Особливо важливе значення має вступ   педагога   в спілкування з дитиною, яка перебуває в ситуації емоційного дискомфорту. Тільки з огляду на причини, що викликали цей стан,   педагог зможе допомогти дошкільнику впоратися з ним.

В обстановці дружнього ставлення однолітків дитина   відчуває   себе набагато впевненіше, спокійніше; він може розраховувати на підтримку і допомогу товаришів, на їх участь в можливих ситуаціях емоційного дискомфорту, а створений в групі позитивний емоційний клімат сприяє тому, що положення кожного з   вихованців   в групі стає сприятливим.

Велике значення в   вихованні гуманних відносин   між дітьми має створення в групі обстановки постійної різноманітної діяльності і позитивного мікроклімату.

Життя дітей в дитячому садку багато в чому регламентується правилами.   Виховання у дошкільнят   вміння визначати свій вчинок, орієнтуючись на наявні правила, багато в чому організовує їх діяльність,   ставлення до однолітків, сприяє встановленню в групі доброзичливої атмосфери, в якій враховуються інтереси однолітків, усвідомлюється їх право на реалізацію власних задумів. І чим старше стають діти, тим все гостріше висувається завдання формування у них усвідомлення значущості та справедливості вводяться правил.

Правила поведінки, що повідомляються дітям, можуть бути умовно об'єднані в кілька   груп:

  1. правила, що регулюють   ставлення до однолітків;
  2. правила, що регулюють поведінку дитини в групі, що враховують оточення однолітків;
  3. правила, спрямовані на прояв шанобливого   відношення до дорослим.

Зміст роботи   педагога, спрямованої на   виховання   у дітей усвідомленого   відносини   до правил поведінки, що визначає доброзичливе   ставлення до однолітків, включає в   себе:

  1. встановлення довірчих   відносин   з дітьми в ході особистісно орієнтованого спілкування при повідомленні вводяться правил; досягнення розуміння дитиною їхнього змісту і моральної цінності для себе і оточуючих;
  2. виховання у дошкільників   орієнтира на емоційний стан однолітків на основі розвитку емпатійного відгуку на переживання іншого;
  3. збагачення практичного досвіду прояви дітьми вольових зусиль при виконанні правил на основі взаємозв'язку у впливі на когнітивну, емоційну і вольову сферу дитини.

Дієвим прийомом при вирішенні обговорюваних завдань є використання бесід на основі обговорення художніх творів, ілюстрацій, реальних ситуацій, що складаються в повсякденному житті дітей.

Одна з ключових позицій   педагогічної   роботи в дитячому садку - її   гуманізація, пов'язана з визнанням самоцінності дитинства, унікальності особистості дитини, реалізацією його інтересів.Це одночасно і створення умов, в яких би могло відбуватися повноцінний розвиток цієї особистості.

Повноцінний розвиток моральних якостей, що виражають певний   відношення   до себе та інших   людям:

людяність

доброзичливість

чуйність

співчуття

- передбачає створення таких умов, при яких, з одного боку, необхідно активне засвоєння дитиною етичних норм і розвиток його моральної свідомості, з іншого - норми моралі повинні стати своєрідним регулятором вчинків.

 

Велике значення у формуванні   гуманних почуттів і відносин   надається організації спільної діяльності дітей, її можливості для формування уявлень і накопичення практичного досвіду прояви   гуманного ставлення до однолітків.

Включаючись в спільну діяльність,   дошкільник   часто виявляється в ситуаціях, коли виникає необхідність допомогти партнеру, порадіти його успіхам, отримати підтримку від однолітків. У таких ситуаціях   педагог   має можливість демонструвати своє   ставлення до дитини, а також навчати необхідним способам прояву доброзичливості, роз'яснювати моральний сенс виниклих ситуацій.

 

З метою досягнення відкритості батьків в спілкуванні, а також підвищення авторитету   педагога   спілкування з батьками слід будувати на основі діалогу, взаємної поваги. Це дозволить формувати у батьків усвідомлене, критичне   ставлення до своєї виховної діяльності.

Якщо батьки стають партнерами по спілкуванню, а не учнями, якщо враховуються потреби батьків в   педагогічних знаннях, то пропоновані їм рекомендації   сприймаються   як цікаві та корисні. питання   виховання гуманних почуттів   у дітей слід розглядати в різних формах спілкування з батьками - в індивідуальних і групових   консультаціях, бесідах, в тому числі і нетрадиційних   (за круглим столом, в усних журналах, на зборах і в інших формах). Наприклад, з огляду на побажання батьків запросити методиста, психолога та інших фахівців, які можу відповісти на хвилюючі батьків питання.

А найголовніше, що слід пам'ятати нам, дорослим, що формування емоційно - моральних основ культури особистості, закладені в   дошкільному віці:

- виховання співчуття

- чуйності

- гуманності

є основою особистості людини, в якому виділяються ціннісні характеристики і риси, які надають певним чином впливати на оточуючих і визначають життєвий успіх кожної людини.